Aansluiting statiegeldalliantie

CD&V en Groen Putte agendeerden de ‘aansluiting bij de Statiegeldalliantie‘ op de gemeenteraad om de verdere strijd tegen zwerfvuil in te zetten. De meerderheid van Open VLD/ N-VA o.l.v. burgemeester Gysbrechts keurden dit voorstel af.

We stellen het dagelijks vast,  Putte heeft te kampen met heel wat zwerfvuil. Dit zwerfvuil  dat voor bijna de helft bestaat uit plastic flessen en blikjes  kost handenvol geld om op te ruimen.

De groene meters en peters doen hun uiterste best om het zwerfvuil in onze straten een halt toe te roepen, maar het is dikwijls vechten tegen de bierkaai.  Eén van de middelen om preventief te werken is de invoer van statiegeld op plastic flesjes en blikken. Het systeem werkt en kent  recyclagecijfers van meer dan 90%.

In de Statiegeldalliantie verenigen zich milieuorganisaties, bedrijven, lokale overheden, burgerinitiatieven en iedereen die zwerfafval beu is. Samen roepen ze de verschillende gewestregeringen op om structurele en eerlijke oplossingen door te voeren in de vorm van statiegeld op alle PET-flessen en blikjes.

Wij waren dan ook verheugd dat schepen van milieu, Jeroen De Cuyper (N-VA),  in de pers uitpakte met het feit dat Putte zich had aangesloten bij de statiegeldalliantie.  Een goed initiatief, waar wij mee kunnen achterstaan. Maar, nergens vonden wij hierover een officiële beslissing. Dus namen CD&V en Groen het initiatief om de aansluiting te bevestigen met een gemeenteraadsbeslissing.

Groot was onze verbazing toen de Open VLD /N-VA meerderheid plots tegen het initiatief van hun eigen N-VA schepen De Cuyper stemden.

Hoe moet de  bevoegde ambtenaar met dit gemeenteraadsbesluit nu omgaan?  Gaat Putte zich nu noodgedwongen moeten terugtrekken uit de statiegeldalliantie?   Normaal gezien is dit de consequentie van het stemgedrag van de Open VLD/N-VA meerderheid, aangezien de gemeenteraad het hoogste beslissingsorgaan van de gemeente is…of geldt dit nu voor deze gemeenteraadsbeslissing niet?

Je zou voor minder het vertrouwen verliezen in dit bestuur van Open VLD en N-VA.

Conclusie : Het ‘Putte sluit aan bij statiegeldalliantie’ verhaal  is een voorbeeld van ‘fake news’ en politieke spelletjes.