Brief van een verontwaardigde Puttenaar

Onlangs ontvingen wij deze brief van een puttenaar. Omdat de brief een correcte analyse i.v.m. de financiële toestand van de gemeente Putte bevat publiceren wij hem hier integraal :

Beste Puttenaar,

Peter Gysbrechts, de kopman van de “kiesverenigingen Open VLD - Lijst Burgemeester - 2580.be”, sprak zich onlangs euforisch uit over de financiële toestand van de gemeente Putte.  Dat de gemeente financieel spectaculaire resultaten boekt, hadden waarschijnlijk weinigen verwacht, orakelde Gysbrechts en hij schilderde het negatieve discours van de oppositie over de slechte financiën af als onzin.  N-VA had het over een “gezond financieel beleid”.

Op 3/07/2018 publiceerde Gazet van Antwerpen de onderstaande kaart over de financiële toestand van de gemeenten in de provincie Antwerpen en enkele Oost Vlaamse gemeenten.

Hier is duidelijk af te lezen dat de financiële toestand van de gemeente Putte allesbehalve “gezond” of spectaculair verbeterd is.  Integendeel, Putte is nog steeds in het ROOD gekleurd en behoort  helaas bij de gemeenten met de hoogste schuld per inwoner.  Deze financiële kaart bevestigt de visie van  CD&V Putte i.v.m. met de precaire financiële toestand waarin de gemeente zich nog altijd bevind.

Deze zorgwekkende financiële toestand zou men enigszins kunnen aanvaarden als daar werkelijk redenen voor waren.   Eerlijk, zijn de inwoners van onze omliggende gemeenten (Heist o/d Berg, Berlaar, Bonheiden, Sint Katelijne Waver etc.) met een veel betere financiële toestand, minder goed bestuurd dan Putte?  Bruist het in die gemeenten minder?  Wij denken van niet.  Deze gemeenten zijn de laatste jaren voornamelijk professioneel beter bestuurd.  Daarom hebben deze gemeenten minder schulden.

Het merendeel van de Putse schuldenberg zijn namelijk het gevolg van een “slechte en arrogante bestuursmentaliteit”.   Ze is het gevolg van :

• grootheidswaanzin en ondeskundigheid bij investeringsprojecten zoals het gemeentehuis, kerkplein, gebouwen kinderopvang etc. waarbij miljoenen teveel zijn uitgegeven.
  • talloze uitgaven om het mantra van  “goed bestuur” te promoten.

Uitgaven zoals aankopen van gigantische hoeveelheden champagne als zogezegde relatiegeschenken,  de duurste smartphones en iPads met de laatste snufjes voor zogezegd “professioneel” gebruik,  aankopen van overbodig  technisch materiaal om de één en de andere te plezieren, dure advies- en advocatenbureaus om o.a. de reorganisatie van gemeentediensten te begeleiden zonder merkbaar voordeel voor de Puttenaar of om “beleidsplannen” op te maken om het beleid enig “cachette” te geven , aankopen van publiciteit bij RTV om in de eerste plaats zichzelf te promoten, disproportioneel subsidiebeleid , organisatie van diverse evenementen om zichzelf voortdurend in de kijker te plaatsen enz…

De enige die hiervan beter van worden zijn zijzelf, advies- en studiebureaus, advocatenbureaus, bouwpromotoren,  evenementenbureaus en bevriende ondernemers.  De Puttenaar en zijn kinderen zullen deze schulden op een dag moeten terugbetalen. Het bruisende positivisme zal op dat moment weinig voldoening geven…

De vraag voor elke Puttenaar :  Wil ik als Puttenaar verder met deze manier van besturen of wil ik een serieuze vorm van besturen die oog heeft voor elke Puttenaar?