Putte, 24 oktober 2018

Burgemeester Gysbrechts zet zijn kiezers en partijgenoten in hun hemd.

We vielen bijna van onze stoel bij het horen over de samenstelling van de nieuw gevormde coalitie tussen Lijst Burgemeester en N-VA. Het nieuwe schepencollege van Putte zal bestaan uit 3 leden van Lijst Burgemeester (Open VLD) en 3 leden van N-VA.

Dat beide partijen aan elkaar de voorkeur gaven valt niet te verwonderen en was reeds langer duidelijk voor iedereen. Bovendien hebben 2 van de huidige schepenen; schepen van ruimtelijke ordening (N-VA) en schepen van openbare werken (Open VLD of lijst burgemeester) samen een bedrijf dat onder meer bouwadvies levert, opgericht in het voorjaar van 2017.

Naast het verlies van 1 schepenmandaat, verliest Lijst Burgemeester ook zijn meerderheid binnen het schepencollege. Vreemd vinden wij, aangezien Lijst Burgemeester 11 verkozen gemeenteraadsleden  haalde bij de verkiezingen, 1 meer dan in 2012,  en N-VA slechts 3, 1 minder dan in 2012.

Als men het gezond verstand volgt, zou men op zijn minst een evenredige verdeling van de beschikbare 5 schepenmandaten verwachten. Logisch, gezien het verschil in aantal verkozenen als vertegenwoordigers van het volk, tussen beide partijen. Blijkbaar leidde het vooruitzicht van de sjerp dhr. P. Gysbrechts tot ongekende inzichten. Dat men daarbij de meerderheid in het college ‘verkocht’ aan een partij met 3 verkozenen, samen slechts goed voor 845 voorkeursstemmen, was blijkbaar geen obstakel voor Lijst Burgemeester.  Onze huidige en toekomstige burgemeester laat hiermee zijn kiezers en zijn eigen partijgenoten in de kou staan ... of telde alleen de sjerp?!?

Werd er omwille van dit slecht onderhandeld manoeuvre door de burgemeester het gerucht de wereld ingestuurd dat CD&V-Groen de burgemeesterssjerp zou aangeboden hebben aan N-VA en dat hij niet anders kon? Wie zal het zeggen? We weten het niet, maar wij zijn in ieder geval niet gek! Geloof ons gerust, wij werden niet aan de onderhandelingstafel gevraagd en ondernamen ook geen enkele actie naar N-VA toe, wat er ook beweerd wordt!

Onze grote vrees is dat wederom de burger hier dreigt het slachtoffer van te worden. We stellen grote vragen bij het inhoudelijk project van dit bestuursakkoord. Is dit echt enkel gebaseerd op wie de sjerp draagt en het maximaliseren van mandaten zonder de stem van de burger te respecteren?

Een coalitie vormen op basis van leugens, ... dat belooft voor de komende 6 jaar ....

Namens CD&V-Groen Putte
Chris De Veuster