CD&V vertegenwoordigers in Raad Van Bestuur weigeren jaarrekening Autonome Gemeente Bedrijven Putte goed te keuren

05-07-2011

De vertegenwoordigers van CD&V Putte in de Raad van Bestuur wensen een veel grotere financiële discipline binnen de Autonome Gemeente bedrijven.

SP.A / Groen vertegenwoordiger in het AGB publiek domein kondigt ontslag aan tijdens de vergadering.

1. De vertegenwoordigers van CD&V Putte stellen zich vragen bij de verhuurpolitiek die gevoerd wordt binnen het Autononoom Gemeente Bedrijf.  De verhuring gaat zeer ver: van stofzuigers, tot tapijtkloppers, wasmachines & droogkasten, judomatten, perculators, waterkokers etc. die op basis van een afschrijvingstabel over een periode van 5 tot 10 jaar “doorverhuurd” worden door het AGB aan de gemeente. Door deze aankopen via het AGB af te wikkelen en dan door te verhuren verliest de gemeenteraad haar controle over deze uitgaven.
  2. Verder wensen de vertegenwoordigers van CD&V Putte dat er meer inspanningen geleverd worden om de vorderingen die de status “oninbaar” gekregen hebben, toch betaald te krijgen.  In totaal gaat het om 28,000 euro, waarvan 20,000 euro facturen aan BOBeerzel, betreffende 2009 en 2010.
  3. Tenslotte stellen de vertegenwoordigers van CD&V Putte zich vragen bij het feit dat het het Autonoom Gemeente Bedrijf al jaar en dag een VIP tafel koopt op het bal van de burgemeester.  Zeker omdat dit nadien als “opbrengst” ten voordele van bv. de scholen in de pers komt, maar het hierdoor eigenlijk voor een deel om belastingsgeld gaat dat de gemeente voorschiet aan het Autonoom Gemeente Bedrijf, en zo doorsluist naar de organisatoren van het bal.

Ook de lening om de investeringen te betalen van het Autonoom Gemeente Bedrijf publiek domein kreeg geen meerderheid achter zich, daar de SP.A / Groen vertegenwoordiger ook tegen stemde.

De alsmaar oplopende kosten baren haar blijkbaar ook zeer grote zorgen..  De SP.A / Groen vertegenwoordiger kondigde daarop ook haar ontslag aan als bestuurder.

Uiteindelijk moest de stem van de voorzitter (P. Gysbrechts) de doorslag geven om dit punt in extremis erdoor te krijgen.

Open VLD schepen Werner Timmermans, in de hoedanigheid van bestuurder,  werd tijdens het korte reces ook nog opgeroepen om de vergadering nog te vervoegen, om zo de andere punten van de agenda mee goed te keuren.