Commotie rond herbruikbare bekers

30-09-2016

Afgelopen maand is er heel wat commotie ontstaan over het gebruik van herbruikbare plastieken drinkbekers.

Deze onvrede heeft verschillende oorzaken :
• Organisatoren van een fuif krijgen van de gemeente rode evenement afvalzakken, die zakken worden dan door de gemeente opgehaald. Echter, het krijgen van deze zakken was dikwijls een moeilijke zaak. Dit probleem is meermaals aangehaald op een jeugdraad, ook de vraag om iemand van de milieudienst en/of bevoegde schepen uit te nodigen om dit op te lossen.
• Schepen van jeugd De Bie is dikwijls afwezig op de jeugdraad vergaderingen. Jeugdraad is een adviesorgaan, samengesteld uit vrijwilligers van de verschillende jeugdverenigingen. Deze jongeren engageren zich om op gemeentelijk vlak mee te werken aan een jeugdbeleid. Als schepen van jeugd, kun je hier aanvoelen wat er reilt en zeilt bij de Putse jeugdverenigingen. Of is de jeugd te kritisch voor het huidige gevoerd beleid, en durft zij de confrontatie niet aan te gaan?
• Jeugdraad van september ll: het onderwerp ‘herbruikbare bekers’  werd behandeld als een feit! Overleg ? Neen, men gaat er vanuit dat er bij de komende fuiven de bekers gebruikt worden. Nog straffer, er werd zelfs doodleuk bij gezegd ‘als jullie dit niet doen, zullen er sancties volgen, dan geven wij volgend jaar geen toelating meer om een fuif te organiseren’. Qua dreigement kan dat tellen!

Ook zijn er praktische bezwaren bij de fuiforganisatoren. De organisatie van een fuif is niet  gemakkelijk. Mensen voor de toog, mensen aan de inkom, bonnetjes, hamburgers, vrijwillige security,…. Het is niet simpel om al deze helpende handen te vinden en ervoor te zorgen dat alles zonder problemen verloopt zodat de 1000 (soms 2000) feestgangers een toffe avond kunnen beleven. Het gebruik van deze bekers zou betekenen dat men nog extra volk nodig heeft om bekers te zoeken en af te wassen. Noodzakelijk, want voor elke vermiste, kapotte of vuile beker moet er 1 euro aan de gemeente betaald worden. Dit kan een serieuze verliespost zijn. En niet onbelangrijk : de opbrengst van zo’n fuif is toch ten voordele voor de leden van de Putse jeugdvereniging.

CD&V Putte voert hier geen pleidooi tegen herbruikbare bekers.
Wel tegen de aanpak ! Motiveer de verenigingen die een BBQ, een fietstocht, … organiseren om de bekers te gebruiken, en de jeugdvereniging die het aandurft om op hun fuif de herbruikbare bekers te gebruiken, zet die vereniging in de bloemetjes !!!

En dan nog dit : heeft men er eigenlijk al eens aan gedacht, om gezien de vele praktische bezwaren, te zoeken naar alternatieven die haalbaar en ecologisch verantwoord zijn?
CD&V heeft wél zijn huiswerk gemaakt.
Er bestaan biologisch afbreekbare bekers, deze zouden perfect als alternatief voor plastieken bekers op fuiven kunnen gebruikt worden. Misschien kan hiervoor een  subsidie gegeven worden? Of de gemeente kan ze in massa aankopen en ze ter beschikking stellen van de verenigingen? Een extra item voor in de fuifkoffer ?

Om het voor het huidig beleid gemakkelijk te maken hebben we  even de prijzen opgezocht. Voor doorschijnende volledig biologisch afbreekbare drinkbekers is de kost 46 euro voor 1000 stuks, 0.046 euro per beker! Zeg nu zelf, dit zijn peanuts ten opzichte van sommige andere uitgaven. Wij vragen dan ook dat men dit verder onderzoekt én bespreekt met de jeugd.

Conclusie
• CD&V Putte vraagt overleg ! Er moet geluisterd worden naar de jeugd i.v.m. met hun bekommernissen en bezwaren. Alleen door overleg komt men tot een oplossing.
• Dreigementen uiten getuigt van weinig empathie en respect voor de vele vrijwilligers in jeugdverenigingen. En is zeker geen vorm van krachtdadig en goed bestuur.
• CD&V Putte stelt voor dat de piste van de volledig biologisch afbreekbare bekers terdege onderzocht wordt. En dat deze bekers, naast de herbruikbare bekers, opgenomen worden in de lijst van gemeentelijk materiaal ter ondersteuning voor verenigingen. µ

Nog een pittig detail : Op de baby-borrel, georganiseerd door het gemeentebestuur in Klein Boom  op 24 september werden er kartonnen borden gebruikt. Volgens ons zijn er daar ook wel herbruikbare porseleinen borden aanwezig.
Volgens schepen van jeugd wordt karton(gebruikt) gesorteerd bij papier. Dus karton is geen wegwerpmateriaal. Begrijpen wij begrijpen kan.

Mieke Fransen, gemeenteraadslid CD&V

Chris De Veuster, fractieleidster CD&V