Gemeenteraad

19-01-2016

Gouverneur verzoekt college om data van gemeenteraden te verplaatsen.

Sinds het begin van deze legislatuur(2013) gingen de gemeenteraden in Putte door de 4e donderdag van de maand.  Door de nieuwe meerderheid van Open VLD en N-VA werd echter in de zomer van vorig jaar beslist om deze te verplaatsen naar de 3e donderdag van de maand.  Een specifieke reden voor deze verandering kon men niet geven.

CD&V raadslid Bart Lambrechts vroeg om deze toch terug te verplaatsen.  Elke 3e donderdag van de maand is hij ’s avonds belet omwille van zijn professionele bezigheid als zelfstandige.

Het college hield hier echter geen rekening mee.  Meer nog, men vond het niet beter dan de vraag respectloos op de sociale media te gooien met de nodige schampere opmerkingen.

In december 2015 werd er een brief naar de provinciegouverneur gestuurd met de vraag te bemiddelen in deze en het college ervan te overtuigen om toch een nieuwe datum te kiezen.

Vandaag mocht ons raadslid een schrijven ontvangen van de gouverneur met daarbij een kopie van het schrijven aan het college.  Hierin stelt ze dat ’ als een raad gepland wordt op een moment dat een raadslid omwille van professionele redenen nooit of bijna nooit aanwezig kan zijn, dit vanuit democratisch oogpunt sterk betwistbaar is’

Daarom verzoekt ze het college om naar een andere (vaste) dag te zoeken waarop geen enkel raadslid wegens professionele verplichtingen systematisch afwezig moet blijven.

CD&V Putte