Glastuinbouwzone: het zoveelste staaltje hypocrisie van burgemeester Gysbrechts

12-09-2011

Met grote poeha liet burgemeester Gysbrechts (Open VLD) optekenen hoe erg hij gekant is tegen het voorstel van glastuinbouwzones in Putte.

CD&V Putte wenst haar standpunten bij deze te verduidelijken.

Het Open VLD/SPA/OK schepencollege van Putte stond tot april 2011 (gemeenteraad waarop de actiegroep verscheen) positief tov het project glastuinbouw. Zij verwezen hierbij steeds naar het gemeentelijk structuurplan, waar deze zone reeds voorzien was. (zie lees meer) Zij werden door de Vlaamse overheid geïnformeerd en betrokken bij de stand van zaken en discussies inzake dit project in verschillende vergaderingen, waarop de verantwoordelijke Putse schepenen (dhr Dockx, dhr Scheltiens) uitgenodigd werden.
De enigen die niet geïnformeerd werden waren de Putse gemeenteraad en de Putse bevolking. En laat dit nu net de opdracht zijn van het schepencollege. Het is dus redelijk hypocriet en onwaar te stellen dat zij als schepencollege in dit dossier niet op de hoogte gehouden werden. Paraplugedrag. Trouwens als Vlaams parlementslid heeft de burgemeester zeker nog op een makkelijkere weg toegang tot deze dossiers.

Dit dossier is echter in hun gezicht ontploft. Waar het Open VLD/SPA/OK - schepencollege zogenaamd steeds pleit voor “openheid”, was dit blijkbaar nu niet nodig. Of vonden ze dit thema niet belangrijk genoeg?! Zij hadden echter niet gerekend op dit zeer actief protest-comité en draaiden hun kar met 180°. Het feit dat we 1 jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn, zal hier vermoedelijk niet vreemd aan zijn.

Wat er ook van zij, de hamvraag is hier uiteindelijk de toekomst van de tuin- en landbouw in onze streek en hoe we ze kunnen vrijwaren? Dit is de essentie!! De roep naar grotere gehelen landbouwgrond is groot. Zoals in elke sector is blijkbaar schaalvergroting de voorwaarde om rendabel te kunnen blijven. En hier wringt zeer dikwijls het schoentje.

CD&V Putte staat voor ondersteuning van bestaande land- en tuinbouwbedrijven. Bruuske onteigeningen zijn steeds uit den boze. Bestaand landbouwareaal moet op zijn minst behouden blijven voor de boer en tuinder. Het is hoog tijd dat men hier over nadenkt en bekijkt welke maatregelen men kan nemen om het agrarisch gebied te behouden en kleinere landbouwstukken aan mekaar te rijgen tot grotere gehelen. Steeds met respect voor bestaande dorpskernen, de individuele burger en zijn omgeving. En neen, CD&V Putte heeft de resultaten van het landbouweffectenrapport(LER) nog niet gezien. Die eer wordt blijkbaar volgende week door de Vlaamse minister overgelaten aan het schepencollege !
En wij wachten vol ongeduld op “communicatie” door de verantwoordelijke schepenen en burgemeester.

Namens CD&V Putte
Chris De Veuster, fractieleidster