Standpunt CD&V Putte : Glastuinbouwzone Putte / St-Katelijne-Waver

31-05-2011

Gezien de onrust die ontstaan is rond de mogelijke inplanting van grootschalige, industriële, serrebedrijven in Sint-Katelijne-Waver en een deel van Putte, wil CD&V Putte haar standpunt hieromtrend even verder toelichten.

In essentie vindt CD&V Putte dat er in een agrarisch gebied op een moderne en duurzame manier “geboerd of getuinderd” moet kunnen worden.

Dit moet echter gebeuren met respect voor de bestaande dorpskernen, de individuele burger en zijn omgeving.

Dit betekent ook dat:

1. Bestaande land- en tuinbouwbedrijven maximale kansen moeten krijgen om te groeien naar rendabele bedrijven.
  2. Omwonenden, eigenaars, en gebruikers van de gronden in dit gebied mee opgenomen dienen te worden in de haalbaarheidstudie.
  3. Verplichte onteigeningen uit den boze zijn, en bestaande bedrijven een voorkooprecht moeten krijgen
  4. Het behoud van belangrijke landschapselementen en dorpskernfuncties een belangrijk deel moeten uitmaken van de haalbaarheidsstudie

Het gemeentebestuur van Putte dient daarom ook dringend haar rol in dit dossier te vervullen.  In dialoog treden met haar inwoners, en ook de gemeenteraad op regelmatige basis informeren over de voortgang van dit project is haar kernopdracht.  Zich positief opstellen ten aanzien van dit project zonder haar eigen inwoners hierin te kennen is een foute strategie.

Verder is het onaanvaardbaar dat het Open VLD –OK – SP.A gemeentebestuur van Putte verzuimde om aanwezig te zijn op verschillende informatie-vergaderingen met de hogere overheid.  Ze heeft de plicht, en de gelegenheid gehad, om zich te informeren.

Zich nu verschuilen achter de Vlaamse Regering lijkt ons eerder een daad van goedkoop opportunisme, in plaats van haar verantwoordelijkheid op te nemen voor haar inwoners.  Het is dan ook aan het Open VLD –OK – SP.A gemeentebestuur van Putte om haar beleid dringend bij te sturen.

Voor verdere toelichting kan u ons altijd contacteren via onderstaand E-mail adres.

Voorzitter CD&V Putte: Eric_meyers@skynet.be