Putte, 14 februari 2019

CD&V-Groen pleit voor een sterrenweide

Update: Dit CD&V-Groen voorstel voor geluidsarm vuurwerk werd unaniem goedgekeurd!

CD&V-Groen Putte trekt naar de gemeenteraad van 14 februari met een bijkomend agendapunt over de inrichting van een sterrenweide op de Putse begraafplaatsen. “Momenteel is er op geen enkele begraafplaats in Putte de mogelijkheid voor ouders van levenloos vroeggeboren kindjes (jonger dan zes maanden) om deze kindjes te begraven, laat staan op een serene wijze afscheid te nemen. Daar willen wij met ons voorstel verandering in brengen” stelt initiatiefnemer Bart Lambrechts (CD&V-Groen)

CD&V-Groen Putte tracht met dit voorstel tegemoet te komen aan een groeiende vraag onder de bevolking. “Vanuit verschillende hoeken kregen wij de vraag of de inrichting van een sterrenweide tot de mogelijkheid behoort op onze Putse begraafplaatsen. Gezien de aangrijpende verhalen die hier vaak mee gepaard gaan, leek het ons dan ook noodzakelijk om een voorstel op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen” vult fractieleider Chris De Veuster aan.

Met dit voorstel kunnen ouders ondersteunt worden in het rouwproces. Zij krijgen een plekje op de begraafplaats waar ze op een serene en liefdevolle wijze afscheid kunnen nemen van hun kindje. De sterrenweide moet een plek worden waar ze naartoe kunnen gaan als ze daar behoefte aan hebben. Het is een teken van respect voor het jonge kind en een erkenning van het verdriet van de ouders.

Een mooi voorbeeld van een sterrenweide kan gevonden worden in onze buurgemeente Rijmenam. Wij hopen dan ook dat de meerderheid ons positief voorstel mee kan ondersteunen” besluit Bart Lambrechts.

Bart Lambrechts bij het monument op de sterrenweide in Rijmenam

Namens CD&V-Groen Putte