Uitleendienst - Verenigingen in de kou gezet

27-01-2016

Op de gemeenteraad van 21 januari 2016 werd de lijst van uit te lenen materialen door de schepen van cultuur zo goed als gehalveerd. Geen goede beslissing, volgens CD&V Putte.

In 2013 werd door toenmalig schepen Mieke Fransen, de uitleendienst voor de verenigingen en het aanbod van de materialen grondig bekeken. Tafels, stoelen, en een muziekinstallatie, werden o.m. vernieuwd en aankoop tentzeilen opgestart. Materialen die weinig werden uitgeleend, maar die voor verenigingen moeilijk op andere plaatsen te verkrijgen zijn zoals toneelspots werden op een aparte lijst gezet. Deze materialen worden nu door de schepen van cultuur De Bie volledig geschrapt.

Ook de sportkoffers, met sport- en spelmateriaal, zeer populair bij de jeugdverenigingen en die altijd mee op kamp worden genomen, worden geschrapt. Omwille van  te kostelijk volgens haar. Let op dit gaat maar over tennisraketten, ballen, … Dit vinden wij een zeer spijtige zaak en staat in schril contrast met sommige andere subsidies. CD&V stelde de vraag om dit toch nog te herbekijken.

Eveneens werd er een huur ingevoerd t.b.v. 50 euro voor 2 materialen uit de lijst. Niet echt logisch. Dit onder het mom van te vele herstelkosten. Vreemd, als men weet dat kosten van verlies en herstel volgens het reglement per definitie worden aangerekend aan de verenigingen.

Evenmin heeft het college het nieuwe ontwerp reglement voorgelegd aan de verschillende adviesraden. Nochtans vertegenwoordigen zij de verenigingen die van deze gemeentelijke uitleendienst gebruik maken.  Het getuigt van weinig respect voor de vele vrijwilligers!

namens CD&V Putte
Chris De Veuster