Zaterdagopening kermis te Beerzel, geen succes.

Midden 2016 werd het kermisreglement in verband met de openingsdagen door het huidige Open VLD / N-VA bestuur helemaal gewijzigd. CD&V stond hier toen heel sceptisch tegenover en wij voorspelden dat dit geen succes zou worden,

Mieke Fransen : “Als ik dit reglement bekijk, lijkt het alsof men de kermis een laatste doodsteek wil geven, maar echt afschaffen wil of durft men niet. Daarom laat men de kermis maar doodbloeden. Zo kan men binnen enkele jaren de kermis definitief afschaffen omdat er geen volk meer op af komt en de kramen één voor één wegblijven wegens te weinig inkomsten”   (Nieuws, ‘kermisreglement aangepast, waarom?’, 24 mei 2016)

Wat stellen wij vandaag vast : de ‘nieuwe’ opening op zaterdag is geen succes. Er is weinig volk tot groot spijt van de kermiskramers en de dorpscafés.

Bovendien zit er geen logica in de openingsdagen, bijvoorbeeld in Beerzel :
            Herfstkermis(oktober) zaterdag, zondag en maandag
            Winterkermis zaterdag en zondag
            Zomerkermis zondag, maandag en dinsdag
Dit maakt het voor onze inwoners natuurlijk verwarrend.

Wij kunnen enkel concluderen dat het nieuwe reglement niet aan de verwachtingen voldoet maar dringend moet herbekeken worden. Eveneens vinden wij dat het hele kermisgebeuren meer in de kijker mag gezet worden. CD&V Putte stelt voor om meer en gerichter te communiceren over dit gebeuren. Dit kan op een eenvoudige wijze via de sociale media, flyers in de scholen en/of een gerichte reclame actie.

CD&V pleit voor het behoud van deze mooie traditie. Kermis brengt immers het hele dorp tot leven.